Δευτέρα 23 Απριλίου 2012

Το Μουσείο Μαθητικής ζωής στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Βριλησσίων

Του Βασίλη Φουρτούνη, δασκάλου και αναπληρωματικού αιρετού ΑΠΥΣΠΕ Αττικής

Διαβάσαμε με μεγάλη χαρά το δημοσίευμα της εφημερίδας ΤΟ ΕΘΝΟΣ με ημερομηνία 20/04/2012, σχετικά με το μουσείο που εδρεύει στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Βριλησσίων που αναβιώνει το παλιό σχολείο. Παραθέτουμε το δημοσίευμα αυτούσιο γιατί αξίζει τον κόπο.

"Εδώ και δύο χρόνια τα όσα περιγράφονται στο βιβλίο «Το παλιό σχολείο» «αναβιώνουν» στο 5ο Δημοτικό Βριλησσίων μέσα από το «Μουσείο Μαθητικής Ζωής»
...

Η Άντα Ευαγγέλου (αριστερά) και η Γιολάντα Τσορώνη, συγγραφείς του βιβλίου «Το παλιό σχολείο», δημιούργησαν και ένα μουσείο που «δένει» το χθες με το σήμερα

Ξεκίνησαν γράφοντας ένα βιβλίο γεμάτο σχολικές εικόνες, θύμησες και ξεχασμένα αντικείμενα... Το μεράκι, ωστόσο, της Γιολάντας Τσορώνη - Γεωργιάδη και της Αντας Ευαγγέλου περίσσευε... Όταν το τέλειωσαν, έκαναν το βιβλίο... μουσείο, μεταμορφώνοντας δύο αίθουσες ενός σημερινού Δημοτικού στα Βριλήσσια.

Εκεί βρήκαν όλα τη θέση τους: η έδρα διδασκαλίας, η βέργα, το κουδούνι, η μαθητική ποδιά, η σάκα, η πλάκα και το κοντύλι, τα τετράδια, η κασετίνα, η πένα, ο κοντυλοφόρος και το μελανοδοχείο, το ξύλινο πράσινο θρανίο, η σόμπα, ο μαυροπίνακας, το αριθμητήριο...

Και δίπλα τους, χάρτες, καρτέλες διδασκαλίας, φωτογραφίες από τα μαθήματα αλλά και από εκδρομές καθώς και μαρτυρίες με αναμνήσεις από τον Νίκο Καζαντζάκη, τον Παντελή Πρεβελάκη, τη Ζωρζ Σαρρή, την Αλκη Ζέη...

Εδώ και δύο χρόνια τα όσα περιγράφονται στο βιβλίο των δύο εκπαιδευτικών «Το παλιό σχολείο» «αναβιώνουν» μέσα από το «Μουσείο Μαθητικής Ζωής» και ταξιδεύουν τους επισκέπτες του στις σχολικές αίθουσες της μεταπολεμικής Ελλάδας. Το μεράκι δύο δασκάλων για τη δημιουργία ενός μουσείου που «δένει» το χθες με το σήμερα αποζημιώνει τους επισκέπτες του, αφού τα εκθέματα είναι μοναδικά και αποτυπώνουν ανάγλυφα τη σχολική ζωή του περασμένου αιώνα.

Στόχος: Η Γιολάντα Τσορώνη και η Αντα Ευαγγέλου, που διδάσκουν στο συγκεκριμένο σχολείο, αποφάσισαν να προχωρήσουν στη δημιουργία του μουσείου μέσα στον σχολικό χώρο για να διδάξουν πρώτα τους δικούς τους μαθητές και μετά όσους το επισκέπτονται την ιστορία του σχολείου, καθώς και τις αξίες της κάθε εποχής.

«Για τη συγκέντρωση του υλικού επισκεφτήκαμε παλαιοπωλεία, παλιές βιβλιοθήκες και παλιά σχολεία, ενώ ζητήσαμε και από τους γονείς των μαθητών να εμπλουτίσουν τα εκθέματα με προσφορές προσωπικών τους αντικειμένων...


Τη μεγαλύτερη δυσκολια συναντήσαμε στην εύρεση των ξύλινων θρανίων, λένε η Αντα και η Γιολάντα τα οποία χρειαζόμασταν προκειμένου να αναπαραστήσουμε το σχολικό περιβάλλον των μεταπολεμικών ετών.

Τελικά τα βρήκαμε στο Παράλιο Αστρος Κυνουρίας, μας παραχωρήθηκαν από το σχολείο της περιοχής και ''ταξίδεψαν'' ώς εδώ», λέει στο «Εθνος» η κ. Γιολάντα Τσορώνη - Γεωργιάδη.

Εκτός από τη λειτουργία του μουσείου, που «αναπτύσσεται» σε δύο σχολικές αίθουσες, κάθε Τετάρτη πραγματοποιούνται και εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία.

Στο μουσείο όλα είναι τακτοποιημένα, από την έδρα διδασκαλίας μέχρι τον μαυροπίνακα και το αριθμητήριο. Δίπλα τους ο επισκέπτης θα βρει χάρτες, καρτέλες διδασκαλίας και φωτογραφίες από τα μαθήματα

Οι δύο δασκάλες στο α' μέρος μέσα από μία αφήγηση, σαν παραμύθι, παρουσιάζουν στα παιδιά πώς ήταν το σχολείο, τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις του δασκάλου, συζητούν για τα εκθέματα, δραματοποιούν τιμωρίες και δείχνουν το φωτογραφικό υλικό που με τόσο κόπο και προσπάθεια συγκεντρώθηκε.

Στο β' μέρος του προγράμματος περιδιαβαίνουν τον χώρο με τις βιτρίνες και τα σχολικά εκθέματα, ενώ βάσει φωτογραφικού υλικού, που έχει διατεθεί από την Actionaid, παραλληλίζουν τις συνθήκες διδασκαλίας και εκμάθησης στην Ελλάδα προ 30 ετών και τις σημερινές σε Αφρική και Ασία, όπου παρατηρούνται απίστευτες ομοιότητες.

Στο μουσείο όλα είναι τακτοποιημένα, από την έδρα διδασκαλίας μέχρι τον μαυροπίνακα και το αριθμητήριο. Δίπλα τους ο επισκέπτης θα βρει χάρτες, καρτέλες διδασκαλίας και φωτογραφίες από τα μαθήματα

Τα παιχνίδια
«Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά πως και με πενιχρά μέσα μπορεί κανείς να αγωνίζεται για ένα καλύτερο αύριο. Να αντιληφθούν ότι το χθες των παππούδων τους είναι το σήμερα για τους μαθητές των υπανάπτυκτων χωρών», λέει η κ. Αντα Ευαγγέλου.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη βοήθεια ενός εθελοντή δασκάλου, που αναλύει τον τρόπο με τον οποίο έφτιαχναν τα παιδιά τα παιχνίδια τους. Τους κάνει βόλους από λάσπη, τόξο από αγριελιά, χαρταετό, τόπι από κουρέλια, σφεντόνα από γλώσσα παπουτσιού...

Το «Μουσείο Μαθητικής Ζωής» αποτελεί μια πηγή γνώσης και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, εφόσον στις προθήκες του βρίσκονται προσωπικοί φάκελοι παλιών δασκάλων με όλα τα στοιχεία τους από τα πολιτικά τους φρονήματα μέχρι τις ηθικές αμοιβές από τις αξιολογήσεις των επιθεωρητών, αλλά και τις ασθένειες που ενδεχομένως του




Σημείωση Σύνταξης:

Γνωρίζετε ότι αυτό το Μουσείο έγινε με οικονομική ενίσχυση του Δήμου Βριλησσίων αλλά και του Συλλόγου Εκπαιδευτικών «Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ»;

Ναι!! Του Συλλόγου εκπαιδευτικών που είναι συνδικαλιστικό σωματείο και δεν έχει πάρει ακόμα διαζύγιο από το παραγωγή πολισμού.

Γνωρίζετε ότι αυτό το Μουσείο ήθελαν κάποιοι «φωτισμένοι» φέτος να το κλείσουν;

Γνωρίζετε ότι οι αντιδράσεις για αυτή την προσπάθεια ήταν χλιαρές έως ανύπαρκτες με αξαλίρεση του Δήμου Βριλησσίων;

Είμαστε βέβαιοι ότι μετά από αυτό το δημοσίευμα όλα θα αλλάξουν, δυστυχώς έτσι γίνεται πάντα.

Είναι αστείο να λέμε από τη μια ότι θέλουμε πολιτισμό και από την άλλη να θέλουμε να κλείσουμε ένα μουσείου φοβούμενοι μήπως… άκουσον άκουσον.. τραυματιστεί κάποιος μαθητής ή να μην απασχολούμε εκεί αυτές τις φωτισμένες δασκάλες, γιατί υπάρχει πρόβλημα με το ωράριό τους.

Πρόταση:Κλείστε το για να είστε τυπικοί και νομοταγείς!!!

ΠΗΓΗ: http://www.fourtounis.gr

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αλήθεια ποιο λαμπρο μυαλο σκεφτηκε να σπαταλησει ενεργεια και χρονο εκπαιδευτικων και μαθητων για ένα μουσειο μαθητικης ζωης; Και μονο η ονομασια του μουσειου αποπνεει φορμολη, συντηρητισμό, επικίνδυνες προσκολλησεις σε ένα παρελθόν και δεν τιμα ουτε τον παλιο αγωνιστη δασκαλο ουτε το συγχρονο που δίνει τελος στη ζωη του μπας και ο σχολειο σταματησει να είναι μουσειο.Ματαιοδοξιες δεν εχουν θεση στις μερες μας ΔΟΥΛΕΨΕ ΚΑΙ ΑΓΩΝΙΣΟΥ ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΜΟΥΣΕΙΑ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ είπε...

Ανώνυμε 23/4/12 10:34 μ.μ
η εκπαίδευση έχει βεβαίως μέλλον αλλά έχει και ιστορία που καλό να τη μαθαίνουν βιωματικά τα παιδιά μας. Πέρνα μια βόλτα από το 5ο Βριλησσίων και ίσως αλλάξεις γνώμη. Και που σαι, κάπου θα βρεις και δυοτρείς εργασίες μου του 1973. Από το να μουχλιάζουν στο υπόγειο και για να ικανοποιήσω λιγάκι και εγώ τη ματαιοδοξία μου (χοχοχο!!) προτίμησα να τα δώσω στο Μουσείο και ευχαριστώ τις υπεύθυνες που τις έβαλαν σε κάποια γωνίτσα του.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ είπε...

Συμπληρωματικά στο άρθρο αναφέρω ότι οι τυπικές και γραφειοκρατικές διευθετήσεις για τη συνέχιση της λειτουργίας του μουσείου ξεπεράστηκαν με συντονισμένες προσπάθειες του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε «Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ» , της Δ/νσης Π.Ε και του ΠΥΣΠΕ Β΄Αθήνας.
Και για να είμαι δίκαιος αναφέρω ότι τη διοικητική ευθύνη για τη συνέχιση της λειτουργίας του Μουσείου την ανέλαβε ο Δ/ντής Εκπαίδευσης της Β΄Αθήνας, Πάρις Βεντίρης.

Ανώνυμος είπε...

Με τη σκέψη, συνάδελφε / ισσα, πως δε διδάχτηκες ποτέ Ιστορία της Εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια των σπουδών σου ή, ακόμα χειρότερα, δεν επισκέφτηκες με τους μαθητές σου ποτέ κανένα Μουσείο, επειδή, σύμφωνα με τα όσα πιστεύεις, «μυρίζουν φορμόλη, συντηρητισμό…», ανατριχιάζω που ανήκεις στον κλάδο μας! Πολύ θα ήθελα να μάθω το νόημα που δίνεις στον όρο «ιστορία»(<οίδα=γνωρίζω) και με τι όπλα αγωνίζεσαι για να διαμορφώσεις και να εμπνεύσεις αυριανούς πολίτες, όταν διαγράφεις συλλήβδην τα Μουσεία, όταν καταποντίζεις στα Τάρταρα τον Πολιτισμό! Όταν (ιδιαίτερα για το περί ου ο λόγος) δε γνωρίζεις το εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου έμαθαν γράμματα ο παππούς και η γιαγιά σου, όταν δεν έχεις ιδέα για τις μάχες που έδωσαν προηγούμενες γενιές δασκάλων προκειμένου τα κεκτημένα τους να λειτουργήσουν ως αφετηρία επόμενων αγώνων, και των δικών μας βεβαίως που με τόση κομπορρημοσύνη επικαλείσαι!

Το παλιό, γενικά ό,τι παλιό, δεν αντιμάχεται το νέο. Το νέο όμως για να προχωρήσει χρειάζεται να πατήσει πάνω στο παλιό και με καινούρια ματιά να συνεχίσει… Ως δάσκαλοι, οφείλουμε να συντηρούμε τη μνήμη παράλληλα με τους καινούριους δρόμους που χαράζουμε για τους μαθητές μας, αφού «λαός που δεν έχει μνήμη είναι καταδικασμένος». Τέτοιους πολίτες θέλει το Νέο Σχολείο; Θυμήσου πως το δέντρο δε μεγαλώνει μόνο από τα κλαδιά του, αλλά κι από τις ρίζες του.

Και επειδή οι αγώνες, συνάδελφε/ισσα, οφείλουν να έχουν στόχο, πρόσωπο, προσωπικότητα και ταυτότητα, υπογράφω τα ανωτέρω.

Γιολάντα Τσορώνη (δασκάλα στο 5ο Δημ. Σχολείο Βριλησσίων)

Ανώνυμος είπε...

Θλίβομαι διαβάζοντας το σχόλιο-κόλαφο του κυρίου ή της κυρίας σχετικά με το Μουσείο Μαθητικής Ζωής. Ελπίζω και εύχομαι να μην είναι συνάδελφος. Αν είναι, θα τον χαρακτήριζα «δάσκακο» και όχι «δάσκαλο». Είναι απαράδεκτο να κάνει κανείς ανώνυμη κριτική σε θέμα που δεν μπορεί να έχει άποψη λόγω άγνοιας. Το βιβλίο επισκεπτών και τα φύλλα αξιολόγησης των συναδέλφων που έχουν παρακολουθήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, σε συνδυασμό με το ζωηρό ενδιαφέρον που δείχνουν τα παιδιά-επισκέπτες, αποτελούν αδιάψευστο μάρτυρα για το τι δουλειά γίνεται μέσα σε αυτό το χώρο. Αν όλα αυτά αφήνουν αδιάφορο τον υβριστή, λυπάμαι ειλικρινά. Η προσπάθεια αυτή αγκαλιάστηκε από διάφορους φορείς και γνώρισε την αποδοχή σύσσωμης την εκπαιδευτικής κοινότητας. Το σημαντικότερο όλων, όμως, για το «δάσκαλο» είναι να μην προδώσει τα μάτια των παιδιών.
Άντα Ευαγγέλου
(δασκάλα στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Βριλησσίων)